کد مطلب:224038 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

فکر بشر تا کجا کار می کند؟
مسئله تحقیق در قشرهای زیرزمینی و طبقات الارض یكی از مهم ترین هدفهائی است كه دانشمندان زمین شناس بدنبال آن هستند. مطالعه در طبقات الارض، بسیاری از از اسرار كره پیر زمین را فاش خواهد ساخت و چه بسا ممكن است نظریه هائی را كه درباره بوجود آمدن زمین وجود دارد بكلی باطل سازد.

در حال حاضر فرضیه های متعددی درباره زمین بوجود آمده است، بعضی دانشمندان آنرا جزئی از خورشید می دانند، بعضی دیگر پیدایش زمین را ناشی از متلاشی شدن سیارات و اجرام سماوی در سایر كهكشانها می دانند و سرانجام عده ای معتقدند كه جرم زمین ابتدا بصورت ابرهای سماوی بوده كم كم متراكم شده و بر اثر اصطكاك و تراكم و فعل و انفعالات شیمیائی بگردش افتاده و با جزب عناصر و اجرام سماوی در طول (میلیاردها) سال بصورت امروزی در آمده است.

عده ای نیز آن را پاره مذاب و معجزا شده از خورشید می دانند كه كم كم سرد شده و روی آنرا دریاها و اقیانوسهای بزرگ فرا گرفته است، سپس بتدریج سرد شده و در دورانهای مختلف سه گانه موجوداتی را در خود پرورش داده است، هر چه باشد باز هم نقاط ضعف فراوانی در فرضیه های موجود به چشم می خورد كه جواب صحیح به آنها را تحقیقات طبقات الارض نخواهد داد.

زیرا عمر بشر برای این تحقیقات كوتاه است و لا یعلم الغیب الا هو.

اگر طبقات زمین و عناصر متشكله هر طبقه فاش و بررسی شود، عمر زمین و علت العلل به وجود آمدنش كار سهل و ساده ای خواهد بود، ولی كوشش دانشمندان زمین شناسی تا كنون برای مسافرت و تحقیق به اعماق زمین نتایج مطلوب نداده بود، زیرا گذشتن از طبقات زمین كار سهل و ساده ای نیست.

تا كنون قویترین مته حفاری كه برای دسترسی و كشف معادن نفت به كار رفته است، عظیم ترین و مهم ترین مته های حفاری بشمار می رود كه تا 6 هزار متر فقط تا حدود معادن نفت و گاز پیشرفت كرده است. نفوذ به اعماق بیشتر زمین محال و ممتنع بوده است زیرا پس



[ صفحه 433]



از برخورد مته ها به چاه نفت و گاز فشار میعان و خروج این مایعات و گازها آنقدر زیاد بوده كه گاه باعث آتش سوزیها و تلفات جانی و مالی فراوان شده است. مثلا كوچكترین بی احتیاطی سبب شده كه گاز در حین خروج با جرقه ای از برخورد دو شیئی تماس گرفته و حریق ایجاد شده است.

اخیرا از طرف دانشمندان زمین شناس روسی یك نوع مته حفاری اختراع شده می تواند خود را به مراكز زمین برساند.

گلهای حفاری همواره با رسوخ مته های حفاری به عمق زمین فرو می روند و همین كه نوك مته با طبقات گاز، آبهای شور و غیره تماس بگیرد، فشار این طبقات عكس العمل ایجاد كرده و گازها و مایعات موجود از زیر گلهای حفاری فشار وارد می آورد و طبقات گل به خارج ریخته می شود، دانشمندان و حفاران وقتی كه خروج گلهای حفاری را از چاههای نفت مشاهده می كنند می فهمند كه سر مته با طبقاتی از گاز یا آب شور تماس گرفته است در آن موقع اقدامات احتیاطی بعمل می آید و چاه مهار می شود ولی پس از این طبقات دیگر كاری از مته ساخته نیست، زیرا فشار گاز و نفت آنقدر زیاد است كه كوچكترین بی احتیاطی ممكن است اسباب و ابزار و دكلهای چاههای نفتی را كه چندین هزار تن وزن دارد، مانند یك جسم سبك به هوا پرتاب كند.

مته های مذكور می تواند در یك دایره به قطر چهل سانتیمتر تا هر جا و هر عمقی كه خواسته باشند نفوذ كند.

البته پیش بینی های لازم برای جلوگیری از تولید جرقه و حریق به عمل آمده و مته می تواند هر یك از طبقات الارض را در موقع لزوم به بالا بفرستد، یا اصلا از خروج آنها جلوگیری به عمل آورد و به این ترتیب دانشمندان امیدوارند كه به زودی به مركز زمین راه پیدا كنند و ببینند آیا واقعا در مركز زمین تمام اجسام به حالت مذاب و حرارت غیر قابل تصور است یا نه، آیا اصولا مركز زمین از چه موادی تشكیل یافته و تئوری های دانشمندان درباره مواد مركبه مركز زمین صادق است یا نه؟

قرار است دانشمندان روسی برای تسهیل در رسوخ به عمق زمین از وسط یك نقطه از اقیانوس كبیر كه عمیق ترین دریاهاست، بصوب مركز زمین رسوخ بنمایند. برای این منظور یك ایستگاه شناور ایجاد خواهد شد كه تمام وسائل لازم را روی آن قرار خواهند داد.

این ایستگاه با كمك ابزار مخصوص عمیق ترین نقطه را پیدا خواهد كرد و در همان



[ صفحه 434]



نقطه ایستگاه شناور مستقر خواهد شد و پایه های بتون آرمه و فلزی ایستگاه شناور را نقطه ثابتی با كف دریا مربوط خواهد شاخت. پایه های بتون آرمه ایستگاه شناور را كم كم بصورت یك ایستگاه معلق ولی ثابت در می آورد و سپس موجبات حفر زمین وسیله ی مته حفاری جدید از قعر اقیانوس آغاز خواهد شد.

مته حفاری مذكور به زودی به كار خواهد افتاد زیرا آزمایش های مقدماتی آن در روی زمین به اتمام رسیده است و پس از آن دانشمندان به آسانی به مركز زمین راه پیدا خواهند كرد و بر بسیاری از سؤالات مبهم و تئوریهای نامفهوم كنونی جواب خواهند داد.



زمین در جنب این نه سقف مینا

چو خشخاشی است در دامان صحرا



تو پنداری جهانی غیر از این نیست

زمین و آسمانی غیر از این نیست



چه آن كرمی كه در گندم نهانست

زمین و آسمان او همانست